Escriure a mà

Passen coses estranyes. El 20 d’abril, encalentint motors per Sant Jordi vaig al castell de Perelada a fer una conferència sobre Dalí. El Jaume Barachina, que m’ha convidat, ens tracta a cos de rei: dinars, sopars. Joc no, que no creiem en la sort, malgrat que la Chiara prova a insistir. Debades. Durant el dinar coneixem una senyora que era públic a la conferència, Candace Coughlin, nord-americana instal·lada a Barcelona de fa més de trenta anys. Em dóna l’adreça, Rambla Catalunya 113. I li pregunto si és veïna del Pere Gimferrer. Em contesta que viuen al mateix replà i que després de morir  la Maria Rosa, van passat el primer Nadal plegats. Fins i tot va aprendre a cuinar galets i carn d’olla per ell, perquè sabia que era típic de Catalunya. El Jaume Barrachina ens explica milions d’anècdotes. Impossibles de citar o repetir, per discreció. Però n’hi una de bona: fa uns anys, quan es van obrir els arxius de Churchill, es va descobrir que hi havia diverses cartes del Sr. Mateu demanant l’auxili dels anglesos per fer fora Franco. Se n’havia adonat que era un dictador i que no tenia la més mínima intenció de deixar el poder o de fer tornar la monarquia. En Jaume diu, si s’hagués descobert això en els anys quaranta, al Sr. Mateu li hauria costat el coll.

 Després de les prestigioses festivitats patronals del llibre i de Sant Jordi (passejant per Rambla Catalunya amb el Cèsar i l’Ángel), visito en Pere Gimferrer a can Planeta. Impressiona el plafó a l’entrada amb la llista de totes les editorials que posseeixen els Lara. Fins i tot un diari, La Razón i cadenes de tele, com la Sexta i Antena (es)Trés.

Em ve a rebre a l’ascensor i em du a una saleta petita. Em suggereix d’afegir a l’Àlbum les fotos del casament que va publicar La Vanguardia. Quin diari! Em fa una llista de llibres que no veuré mai, perquè han estat publicats en edicions de bibliòfil, El mar de Ginebra amb il·lustracions de Miquel Barceló per al Grup 62 (http://librosartista62.com/miquel-barcelo-el-mar-de-ginebra/), La poesia catalana segons Pere Gimferrer, una antologia del 2010 que em va regalar el meu pare, preparada per als FGC (quan encara érem rics). També m’informa que al maig del 2014 sortirà una edició de la suite Gaudí de Miró, amb comentaris seus a les litografies, i un llibre de poemes en català, El castell de la puresa, publicat per Proa a la col·lecció “Óssa Menor”. El llibre de poesia en català són exactament 9 poemes amb un total de 554 versos alexandrins i decasíl·labs (em repeteix la quantitat de poemes i versos almenys quatre vegades). Són poemes extensos. L’editor li ha dit que el pot ampliar una mica, no molt, per raons comercials.

Moment de maldats. M’explica que dilluns va ser a Madrid per tramar l’elecció d’Aurora Egido a la Real Academia Española.

Em parla d’un estudiós italià, Stefano Torressi, que no conec, que ha fet una tesi sobre els títols i els epígrafs del seus llibre de poemes. No tots i amb una cronologia estranya. Ell diu que és molt bo, que ha trobat informació molt rara. El llibre es diu L’istante e la memoria. Il tempo nell’opera di Pere Gimferrer, editat per l’editorial Aracnide de Roma.

Se sorprèn que hagi conegut al seva veïna Candace Coughlin (ja s’han parlat) i li he d’explicar tres vegades què feia jo a Peralada. Sordeja ostensiblement. Porta un sonotone a l’orella dreta. Quan sap que acabo de fer una conferència sobre Dalí, em diu d’aconseguir el text que ha escrit per al catàleg de l’exposició Dalí del Sofidú a Madrid. Va dictar el text en una hora. Diu que ja no escriu a mà o a màquina, només la poesia l’escriu a mà. Dicta o enregistra els textos. No té temps. El text del catàleg és més breu perquè el van haver de retallar per raons de maquetació. Em diu que contacti la directora de publicacions que segurament m’enviarà el text. (Li escric al cap d’uns dies i m’envia el catàleg i el text complet. Quins contactes!)

Quan sortim cap a l’ascensor gairebé ens perdem. és un espai hexagonal que reprodueix l’estructura de l’edifici. Desorienta. Em diu: “sembla Metrópolis”. És cert: l’estructura geomètrica de l’edifici desorienta i mai no saps on ets.

Leave a Reply

